Záznam z konání II. Semináře ohledně regionálního značení „HANÁ regionální produkt“.

18.05.2009 16:09

 

1. Přestavení regionálního značení „HANÁ regionální produktu“. Přednášející Iva Dyková- národní koordinátor regionálního značení pro ČR.

 

1.1. Vznik a cíl značky:

Značka „HANÁ regionální produktu“ byla vytvořena v rámci systému regionálních značek Domácí výrobky.

Cílem značky je zviditelnit území Hané a podpořit místní producenty, kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravím území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody.

Dalším cílem značky je přispět k udržitelnému cestovnímu ruchu.

 

 

2. Představení území Hané. Přednášející Mgr. Dominika Doláková-předsedkyně občanského sdružení Aktiv+

 

2.1. Vymezení hranice Hané :

Vymezení  hranice vychází jak z daných historických pramenů, tak ze znalostí osob, zabývajících se výrobou typicky hanáckých výrobků, např. Tvarůžkárna Loštice nebo šitím hanáckých krojů.

 

3. Logo systému  regionálního značení „HANÁ regionální produktu“-Mgr. David Škodný

 

Logo je tvořeno grafickou částí, která znázorňuje motiv obilného klasu v oranžové barvě, doplněnou textem „HANÁ regionální produktu“ (viz příloha Logo).

Podoba značky  je určena grafickým manuálem schváleným občanským sdružením Aktiv+ a ARZ. V současné době jsou rozpracovány tři návrhy Loga. Konečná verze bude zveřejněna na webu a pomocí internetového hlasování bude zvolena značka.


4. Kompetence/uspořádání značení „HANÁ regionální produktu“     

 

4.1. Aktiv+, o.s. – regionální koordinátor značky – jeho práva a povinnosti.

 

4.2.Certifikační komise – složení, pravomoci a povinnosti.

 

O udělení práv k užívání značky (certifikátu) pro určitý výrobek rozhoduje Certifikační komise (dále jen „komise“). Komise má 15 členů, a to 6 výrobců, 5 zástupců odborné veřejnosti  (OHK, Agrární komora, Agentury – cestovní ruch, CHKO Litovelské Pomoraví, Agentura ochrany přírody), 1 zástupce ARZ,  2 zástupci regionálního koordinátora a 1 zástupce Olomouckého kraje. Komise může přizvat další hosty (s poradním hlasem) – např. regionální politiky. Komise je usnášeníschopná v počtu nejméně 9 členů.

 

Komise zasedá nejméně 2x ročně, při jednáních se řídí vlastním jednacím řádem. Termíny zasedání budou zveřejněny alespoň 1 měsíc předem na stránkách www.domaci-vyrobky.cz, respektive www.regionalni-znacky.cz.

 

5.  Postup při udílení certifikátu a užívání značky

5.1. Proces udílení certifikátu

Držitelem certifikátu může být právnická i fyzická osoba. Certifikát bude udělen, jestliže výrobek i jeho výrobce splní certifikační kritéria.

Zájemce o značku (výrobce) obdrží od koordinátora formulář žádosti o značku (viz příloha č. 2), který vyplní a odevzdá koordinátorovi společně se vzorkem výrobku

Žádost se podává pro konkrétní výrobek nebo jednotně definovanou skupinu výrobků,

Pokud je výrobce již držitelem platného certifikátu pro jiný svůj výrobek, nemusí v žádosti o certifikát pro další výrobek dokládat splnění kritérií pro výrobce.

Všechny údaje uvedené v žádosti budou považovány za důvěrné a budou použity pouze pro účely certifikace výrobků; koordinátor i komise budou postupovat v souladu se zákonem č. 101/2 Žádost se podává pro konkrétní výrobek nebo jednotně definovanou skupinu výrobků,000 Sb., o ochraně osobních údajů, a se zákonem č. 148/1998 Sb. o ochraně utajovaných skutečností.

 

5.2.  Užívání značky

 

Právo na užívání značky (certifikát) je nepřenosné a neprodejné. Certifikát platí po dobu 2 let od data vystavení.

Výrobce zajistí, aby certifikovaný výrobek byl prodáván řádně označen, a to jedním z těchto způsobů:

·         začleněním značky (loga) do etikety nebo na obal výrobku na základě grafického manuálu

·         označením výrobku (nebo jeho obalu) samolepkou nebo visačkou se značkou, kterou si zakoupí od koordinátora za režijní cenu

·         v případě výrobků, které nelze jednotlivě značit (např. pečivo), budou způsob a podmínky značení stanoveny individuálně po dohodě koordinátora s výrobcem, např. označením prodejního pultu či regálu apod.  

Držitel certifikátu může používat značku také dalšími způsoby dle grafického manuálu, např. na hlavičkovém papíře, reklamních materiálech, vizitkách, webových stránkách apod. , spolu s textem „Jsme držiteli certifikátu k užívání značky (logo)“. Při použití spojeném s prezentací výrobků musí být vždy patrno, pro který výrobek (výrobky) značka platí (kromě případů, kdy výrobce produkuje pouze certifikované výrobky).  

 

5.3 Kontroly

Kontrolu plnění certifikačních kritérií a zásad (např. řádné označení výrobků) provádí osoba pověřená Certifikační komisí (tímto pověřením se musí prokázat). Z  kontroly bude proveden zápis.

 

6. Certifikační kritéria pro značku „HANÁ  regionální produkt®

 

6.1.Kritéria pro výrobce

 

a) Místní subjekt

b) Kvalifikace pro příslušnou výrobu

c) Bezdlužnost

d) Zaručení standardní kvality výroby

e) Proces výroby nepoškozuje přírodu

 

6.2  Kritéria pro výrobek

a) Spotřební zboží, umělecká díla nebo zemědělské a přírodní produkty vyrobené na Hané

b) Zaručení standardní kvality

c) Šetrnost k přírodě

d) Jedinečnost spojená s regionem:

- Tradiční místní výrobek

- Produkt z místních surovin

- Ruční / řemeslná nebo duševní práce

- Díla s hlavním motivem Hané / výrobky specifické pro Hanou

- Výjimečné (nadstandardní) vlastnosti výrobku

 

7.  Poplatky za udělení a užívání značky

7.1. Registrační poplatek

Za udělení značky zaplatí výrobce registrační poplatek ve výši 1 500,- Kč. Poplatek je určen na pokrytí nákladů spojených s vyřizováním a posuzováním žádosti a s udělením značky.

Pokud je výrobce již držitelem certifikátu a žádá o nový certifikát (pro jiný svůj výrobek nebo před uplynutím platnosti certifikátu), poplatek se snižuje na 1 000,- Kč.

Poplatek je hrazen při předání certifikátu a je příjmem koordinátora.

 

7.2. Poplatek za užívání značky

Pro částečné pokrytí nákladů na marketing, propagaci a prezentaci značky hradí její uživatelé roční poplatek za užívání značky v následující výši:

- drobní živnostníci (OSVČ) bez zaměstnanců: 1 000,- Kč

- firmy s méně než 10 zaměstnanci nebo neziskové organizace:  3 000,- Kč

- firmy s 10 a více zaměstnanci: 5 000,- Kč

Poplatek je hrazen (hotově nebo převodem na účet) vždy v plné výši k datu 31. března, bez ohledu na datum vystavení certifikátu. Pro stanovení výše poplatku je rozhodující počet zaměstnanců k tomuto datu.

Poplatek je příjmem koordinátora.

 

8.  Prodejní místa

Místa prodeje certifikovaných výrobků se mohou stát oficiálními prodejními místy, která mají právo nést speciální označení (samolepku, certifikát, plakát apod.) s logem značky a textem ve smyslu „Zde prodáváme originální výrobky z Hané“. Oficiální prodejní místa jsou propagována spolu s výrobky na internetových stránkách www.domaci-vyrobky.cz, resp. www.regionalni-znacky.cz, případně v dalších informačních a propagačních materiálech.

 

9. Příspěvek náměstka hejtmana olomouckého kraje Ing. Pavla Horáka

 

Prezentace olomouckého kraje o spoluúčasti a podpoře značení „HANÁ regionální produkt“.

 

 

10. Představení celoročních aktivit regionálního značení

 

- Možnost prezentace svých výrobků na jarmarcích, výstavách,

- možnost zapůjčení prodejních stánků 

 

Zpráva ze semináře.doc (68,5 kB)

 

 

 

 

 

Zpět