Zásady pro udělování a užívání značky

18.05.2009 16:11

  

Zásady pro udělování a užívání značky

„HANÁ regionální produkt®

 

ve znění platném od ........................

 

 

 

 

 

včetně přílohy č. 1: Certifikační kritéria pro značku

HANÁ regionální produkt ®

 

 

 

 

 

 

 

 

 

logo
Zásady pro udělování a užívání značky

„HANÁ regionální produkt ®

 

 

1.  Značka „HANÁ regionální produkt ®

1.1.  Cíl značky

Značka „„HANÁ regionální produkt ®(dále jen „značka“) byla vytvořena v rámci systému regionálních značek Domácí výrobky, který rozvíjí Asociace regionálních značek, o. s. (ARZ) ve spolupráci občanským sdružením Aktiv+. Uděluje se výrobkům spotřebního charakteru, přírodním a zemědělským produktům, které splňují certifikační kritéria.

Jejím cílem je zviditelnit území Hané a využít jeho socio-ekonomických výhod. Značka má podpořit místní producenty (zemědělce, živnostníky, malé a střední firmy), kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravém území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody.

Dalším cílem značky je přispět k udržitelnému cestovnímu ruchu – zkvalitněním rekreačního zážitku turistů tím, že značka garantuje původ výrobku v regionu, šetrnost k životnímu prostředí, kvalitu a přímou návaznost na dané území. Nákup místních výrobků a využívání místních surovin také snižuje zátěž životního prostředí vzhledem ke kratším přepravním vzdálenostem.

 

1.2.  Vzhled značky

Podoba značky je určena grafickým manuálem schváleným občanským sdružením Aktiv+ a ARZ.

Logo je tvořeno grafickou částí, která znázorňuje motiv obilného klasu v oranžové barvě, doplněnou textem „HANÁ regioální produkt®“ (viz obrázek).

 

 

 

2.  Kompetence / uspořádání

2.1. Aktiv+, občanské sdružení – regionální koordinátor značky

Aktiv+, o.s. (dále jen „koordinátor“) zajišťuje a koordinuje celý systém značení na vymezeném území Hané. Má právo poskytovat značku. Zodpovídá za udílení a odejímání práv k užívání značky producentům, zajišťuje komunikaci a poskytování informací uživatelům značky a novým zájemcům. Zveřejňuje aktuální znění pravidel a kritérií pro udělování značky a také seznam udělených a odejmutých certifikátů, jejichž evidenci vede. Zajišťuje kontrolu plnění zásad pro udělování a užívání značky a certifikačních kritérií. Stará se spolu s ARZ o propagaci značky, a tedy výrobků, výrobců i prodejních míst. Spolu s ARZ vyhledává finanční zdroje pro fungování systému značení. Koordinuje společné aktivity uživatelů značky.

 

2.2. Certifikační komise

O udělení práv k užívání značky (certifikátu) pro určitý výrobek rozhoduje Certifikační komise (dále jen „komise“). Komise má 15 členů, a to 6 výrobců, 5 zástupců odborné veřejnosti  (OHK, Agrární komora, Agentury – cestovní ruch, CHKO Litovelské Pomoraví, Agentura ochrany přírody), 1 zástupce ARZ,  2 zástupci regionálního koordinátora a 1 zástupce Olomouckého kraje. Komise může přizvat další hosty (s poradním hlasem) – např. regionální politiky. Komise je usnášeníschopná v počtu nejméně 9 členů.

 

Komise zasedá nejméně 2x ročně, při jednáních se řídí vlastním jednacím řádem. Termíny zasedání budou zveřejněny alespoň 1 měsíc předem na stránkách www.domaci-vyrobky.cz, respektive www.regionalni-znacky.cz.

 

2.3.  Asociace regionálních značek, o.s.

Asociace regionálních značek, o.s. (ARZ) zajišťuje koordinaci systémů značení místních výrobků na národní úrovni – tzv. systém Domácí výrobky. Pomáhá koordinátorovi ve vyhledávání finančních zdrojů pro systém značení, v marketingu, propagaci a prezentaci značky. Spravuje společné webové stránky systému Domácí výrobky. Zajišťuje výměnu zkušeností mezi regiony, které jsou členy systému, a také propagaci a prezentaci systému i jednotlivých značek na národní a mezinárodní úrovni.

 

Koordinátor, komise i ARZ společně rozvíjí certifikační kritéria a Zásady pro udělování a užívání značky „HANÁ regionální produkt®“ (dále i „zásady“).

 

3.  Postup při udílení certifikátu a užívání značky

3.1.  Proces udílení certifikátu

Držitelem certifikátu může být právnická i fyzická osoba. Certifikát bude udělen, jestliže výrobek i jeho výrobce splní certifikační kritéria (viz příloha č. 1). Certifikační komise však může zamítnout udělení značky výrobku, který je v rozporu s cílem značky, odporuje morálním a etickým zásadám, obecnému estetickému cítění nebo by mohl jinak poškodit dobré jméno značky, systému Domácí výrobky nebo koordinátora.

Zájemce o značku (výrobce) obdrží od koordinátora formulář žádosti o značku (viz příloha č. 2), který vyplní a odevzdá koordinátorovi společně se vzorkem výrobku, případně dodá vzorek výrobku k datu zasedání Certifikační komise. Vzorek výrobku bude na požádání výrobce vrácen.

V případě, že není možné předložit vzorek výrobku Certifikační komisi, nebo nastanou pochybnosti o kvalitě předloženého výrobku, bude výrobek posouzen pověřeným členem Certifikační komise přímo na místě u výrobce. Výrobce umožní přístup člena komise do provozovny. Výrobce se může zúčastnit jednání Komise.

Koordinátor zkontroluje formální správnost a úplnost vyplněné žádosti a případně požádá zájemce o její doplnění nejpozději do 15 dnů po jejím obdržení.

Žádost se podává pro konkrétní výrobek nebo jednotně definovanou skupinu výrobků, kde všechny výrobky shodně plní kritéria uvedená v žádosti (tj. každé kritérium musí plnit i ten „nejslabší“ výrobek ve skupině).

Pokud je výrobce již držitelem platného certifikátu pro jiný svůj výrobek, nemusí v žádosti o certifikát pro další výrobek dokládat splnění kritérií pro výrobce.

Koordinátor předá všechny žádosti Certifikační komisi alespoň 7 dní před jejím zasedáním. Komise posoudí, jestli výrobce i výrobek splňují certifikační kritéria, a rozhodne o udělení nebo neudělení certifikátu. Svá rozhodnutí sdělí koordinátorovi.

V případě kladného rozhodnutí udělí koordinátor výrobci certifikát pro daný výrobek a uzavře s ním smlouvu o užívání značky.

V případě záporného rozhodnutí uvědomí koordinátor výrobce a sdělí mu důvody zamítnutí žádosti.

Na udělení značky není právní nárok.

Všechny údaje uvedené v žádosti budou považovány za důvěrné a budou použity pouze pro účely certifikace výrobků; koordinátor i komise budou postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a se zákonem č. 148/1998 Sb. o ochraně utajovaných skutečností.

 

 

 

 

3.2.  Užívání značky

Právo na užívání značky (certifikát) je nepřenosné a neprodejné. Certifikát platí po dobu 2 let od data vystavení. Nejpozději 1 měsíc před uplynutím této lhůty je nutné podat žádost o certifikát znovu; v případě včasného podání žádosti se platnost certifikátu automaticky prodlužuje do nejbližšího zasedání komise.

Po dobu platnosti certifikátu garantuje výrobce nepřetržité plnění kritérií, která uvedl v žádosti, a je povinen hlásit koordinátorovi jakékoli změny skutečností uvedených v žádosti, a to písemně, nejpozději do 3 týdnů od vzniku změny. V případě závažných změn koordinátor postoupí informaci o změnách komisi, která při nejbližším zasedání rozhodne o nutnosti vystavení nového certifikátu i o tom, jestli certifikát bude vystaven.

Výrobce zajistí, aby certifikovaný výrobek byl prodáván řádně označen, a to jedním z těchto způsobů:

·         začleněním značky (loga) do etikety nebo na obal výrobku na základě grafického manuálu

·         označením výrobku (nebo jeho obalu) samolepkou nebo visačkou se značkou, kterou si zakoupí od koordinátora za režijní cenu

·         v případě výrobků, které nelze jednotlivě značit (např. pečivo), budou způsob a podmínky značení stanoveny individuálně po dohodě koordinátora s výrobcem, např. označením prodejního pultu či regálu apod.  

Koordinátor může s výrobcem individuálně dojednat zvláštní podmínky, např. pokud výrobce nemá zájem značit část své produkce určenou pro specifické odběratele. Tyto požadavky by se měly objevit již v žádosti o značku (ve specifikaci výrobku) a budou součástí smlouvy s výrobcem o užívání značky.

 

Držitel certifikátu může používat značku také dalšími způsoby dle grafického manuálu, např. na hlavičkovém papíře, reklamních materiálech, vizitkách, webových stránkách apod. , spolu s textem „Jsme držiteli certifikátu k užívání značky (logo)“. Při použití spojeném s prezentací výrobků musí být vždy patrno, pro který výrobek (výrobky) značka platí (kromě případů, kdy výrobce produkuje pouze certifikované výrobky).  

 

3.3.  Kontroly

Kontrolu plnění certifikačních kritérií a zásad (např. řádné označení výrobků) provádí osoba pověřená Certifikační komisí (tímto pověřením se musí prokázat). Uživatel značky je povinen s touto osobou spolupracovat a poskytnout jí k nahlédnutí potřebné dokumenty nebo umožnit přístup do provozovny.

Z  kontroly bude proveden zápis.

Všechny skutečnosti zjištěné při kontrole budou považovány za důvěrné a budou použity pouze pro účely certifikace výrobků; koordinátor i komise budou postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a se zákonem č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.

 

4.  Poplatky za udělení a užívání značky

4.1. Registrační poplatek

Za udělení značky zaplatí výrobce registrační poplatek ve výši 1 500,- Kč. Poplatek je určen na pokrytí nákladů spojených s vyřizováním a posuzováním žádosti a s udělením značky.

Pokud je výrobce již držitelem certifikátu a žádá o nový certifikát (pro jiný svůj výrobek nebo před uplynutím platnosti certifikátu), poplatek se snižuje na 1 000,- Kč.

Poplatek je hrazen při předání certifikátu a je příjmem koordinátora.

 

 

4.2. Poplatek za užívání značky

Pro částečné pokrytí nákladů na marketing, propagaci a prezentaci značky hradí její uživatelé roční poplatek za užívání značky v následující výši:

- drobní živnostníci (OSVČ) bez zaměstnanců: 1 000,- Kč

- firmy s méně než 10 zaměstnanci nebo neziskové organizace:  3 000,- Kč

- firmy s 10 a více zaměstnanci: 5 000,- Kč

Poplatek je hrazen (hotově nebo převodem na účet) vždy v plné výši k datu 31. března, bez ohledu na datum vystavení certifikátu. Pro stanovení výše poplatku je rozhodující počet zaměstnanců k tomuto datu.

Poplatek je příjmem koordinátora.

 

5.  Prezentace značky 

Pro značku bude zajištěna jednotná prezentace a marketing, a to zejména těmito způsoby:

·         prezentace v médiích na mezinárodní, národní i regionální úrovni

·         vytvoření katalogu výrobků a jeho pravidelná aktualizace

·         vytvoření informačního letáku aj. tiskovin

·         webová prezentace, případně elektronický obchod

·         prezentace výrobců, výrobků a značky na regionálních i národních akcích (jarmarky, veletrhy cestovního ruchu apod.)

 

6.  Prodejní místa

Místa prodeje certifikovaných výrobků se mohou stát oficiálními prodejními místy, která mají právo nést speciální označení (samolepku, certifikát, plakát apod.) s logem značky a textem ve smyslu „Zde prodáváme originální výrobky z Hané“. Oficiální prodejní místa jsou propagována spolu s výrobky na internetových stránkách www.domaci-vyrobky.cz, resp. www.regionalni-znacky.cz, případně v dalších informačních a propagačních materiálech.

Právo získat takové označení budou mít prodejní místa, která splňují tyto podmínky:

·         Malé nebo střední obchody (kamenné, informační centra, muzea, prodej v hotelích nebo přímo u výrobce apod.). Supermarkety a hypermarkety pouze v případě, že mají místo prodeje certifikovaných výrobků speciálně označené. Vhodnost obchodu jako prodejního místa posoudí individuálně koordinátor.

·         Garance prodeje certifikovaných výrobků: stabilní prodej certifikovaných výrobků minimálně od pěti výrobců, nebo prodej převážně (více než 50 %) certifikovaných výrobků, nebo prodej přímo u výrobce.

Prodejním místům bude také doporučeno:

·         mít k dispozici pro zákazníky informace o výrobku, o značce a producentech certifikovaných výrobků (např. letáky, noviny, katalog výrobků).

·         odlišit certifikované výrobky přímo v prodejně – podle možností speciálně označit místo (regál, box, místo na pultu apod.) s certifikovanými výrobky.

Míra propagace jednotlivých prodejních míst bude záležet na možnostech koordinátora a také na tom, do jaké míry plní podmínky (počet certifikovaných výrobků, plnění doporučení atd.).

Místní obchody: prodejní místo se nachází na území  Hané. Mimo tento region může označení získat pouze obchod prodávající výhradně certifikované výrobky.

 

 

 

 

 

 

7.  Užívání značky dalšími subjekty

Značku mohou používat na základě smlouvy s koordinátorem i další subjekty (instituce státní správy, samosprávy, nevládní organizace apod.) sídlící v regionu, které tak mohou podpořit propagaci nebo dobré jméno značky.

Značka může být v tomto případě umístěna na informačních a propagačních materiálech subjektu, na internetových stránkách (s odkazem, prolinkem na oficiální stránky projektu značení), hlavičkových papírech apod., a to s doprovodným textem ve smyslu: „Podporujeme místní výrobky označené touto značkou“.

O možnosti a podmínkách užívání značky bude jednat koordinátor s každým subjektem individuálně.

 

8.  Postup při porušení zásad

Při zjištění porušení zásad nebo certifikačních kritérií vyzve koordinátor uživatele značky k nápravě v přiměřené lhůtě nebo rozhodne o odebrání certifikátu. Rozhodnutí o odebrání certifikátu potvrdí komise při nejbližším zasedání. Detailní postup bude řešen ve smlouvě s výrobcem.

Po odejmutí certifikátu zaniká právo na užívání značky, uživatel nemá nárok na vrácení zaplacených poplatků.

Při neoprávněném užití značky bude postupováno soudní cestou.

 

9.  Závěrečná ustanovení

Tyto zásady vstupují v platnost dne................ .............

Datum poslední provedené změny: ..............................

Případné změny zásad a certifikačních kritérií mohou být provedeny po dohodě koordinátora s ARZ.

 

 

 

 

Schválili:

 

 

 

 

 

……………………………………                                          ……………………………………..

    Aktiv+, občanské sdružení                                                                    ARZ

 regionální koordinátor značky

 

 

 

Přílohy:

Příloha 1: Certifikační kritéria pro značku „HANÁ regionální produkt®

Příloha 2: Formulář žádosti o značku „HANÁ regionální produkt®

 

 

Pravidla udělování značky.doc (79 kB)

 

Zpět