Zásady pro udělování a užívání značky
18.05.2009 16:11
Zásady pro udělování a užívání značky
„HANÁ regionální produkt®“
ve znění platném od ........................
včetně přílohy č. 1: Certifikační kritéria pro značku
„HANÁ regionální produkt ®“
logo
Zásady pro udělování a užívání značky
„HANÁ regionální produkt ®“
1. Značka „HANÁ regionální produkt ®“
1.1. Cíl značky
Značka „„HANÁ regionální produkt ®“(dále jen „značka“) byla vytvořena v rámci systému regionálních značek Domácí výrobky, který rozvíjí Asociace regionálních značek, o. s. (ARZ) ve spolupráci občanským sdružením Aktiv+. Uděluje se výrobkům spotřebního charakteru, přírodním a zemědělským produktům, které splňují certifikační kritéria.
Jejím cílem je zviditelnit území Hané a využít jeho socio-ekonomických výhod. Značka má podpořit místní producenty (zemědělce, živnostníky, malé a střední firmy), kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravém území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody.
Dalším cílem značky je přispět k udržitelnému cestovnímu ruchu – zkvalitněním rekreačního zážitku turistů tím, že značka garantuje původ výrobku v regionu, šetrnost k životnímu prostředí, kvalitu a přímou návaznost na dané území. Nákup místních výrobků a využívání místních surovin také snižuje zátěž životního prostředí vzhledem ke kratším přepravním vzdálenostem.
1.2. Vzhled značky
Podoba značky je určena grafickým manuálem schváleným občanským sdružením Aktiv+ a ARZ.
Logo je tvořeno grafickou částí, která znázorňuje motiv obilného klasu v oranžové barvě, doplněnou textem „HANÁ regioální produkt®“ (viz obrázek).
2. Kompetence / uspořádání
2.1. Aktiv+, občanské sdružení – regionální koordinátor značky
Aktiv+, o.s. (dále jen „koordinátor“) zajišťuje a koordinuje celý systém značení na vymezeném území Hané. Má právo poskytovat značku. Zodpovídá za udílení a odejímání práv k užívání značky producentům, zajišťuje komunikaci a poskytování informací uživatelům značky a novým zájemcům. Zveřejňuje aktuální znění pravidel a kritérií pro udělování značky a také seznam udělených a odejmutých certifikátů, jejichž evidenci vede. Zajišťuje kontrolu plnění zásad pro udělování a užívání značky a certifikačních kritérií. Stará se spolu s ARZ o propagaci značky, a tedy výrobků, výrobců i prodejních míst. Spolu s ARZ vyhledává finanční zdroje pro fungování systému značení. Koordinuje společné aktivity uživatelů značky.
2.2. Certifikační komise
O udělení práv k užívání značky (certifikátu) pro určitý výrobek rozhoduje Certifikační komise (dále jen „komise“). Komise má 15 členů, a to 6 výrobců, 5 zástupců odborné veřejnosti (OHK, Agrární komora, Agentury – cestovní ruch, CHKO Litovelské Pomoraví, Agentura ochrany přírody), 1 zástupce ARZ, 2 zástupci regionálního koordinátora a 1 zástupce Olomouckého kraje. Komise může přizvat další hosty (s poradním hlasem) – např. regionální politiky. Komise je usnášeníschopná v počtu nejméně 9 členů.
Komise zasedá nejméně 2x ročně, při jednáních se řídí vlastním jednacím řádem. Termíny zasedání budou zveřejněny alespoň 1 měsíc předem na stránkách www.domaci-vyrobky.cz, respektive www.regionalni-znacky.cz.
2.3. Asociace regionálních značek, o.s.
Asociace regionálních značek, o.s. (ARZ) zajišťuje koordinaci systémů značení místních výrobků na národní úrovni – tzv. systém Domácí výrobky. Pomáhá koordinátorovi ve vyhledávání finančních zdrojů pro systém značení, v marketingu, propagaci a prezentaci značky. Spravuje společné webové stránky systému Domácí výrobky. Zajišťuje výměnu zkušeností mezi regiony, které jsou členy systému, a také propagaci a prezentaci systému i jednotlivých značek na národní a mezinárodní úrovni.
Koordinátor, komise i ARZ společně rozvíjí certifikační kritéria a Zásady pro udělování a užívání značky „HANÁ regionální produkt®“ (dále i „zásady“).
3. Postup při udílení certifikátu a užívání značky
3.1. Proces udílení certifikátu
Držitelem certifikátu může být právnická i fyzická osoba. Certifikát bude udělen, jestliže výrobek i jeho výrobce splní certifikační kritéria (viz příloha č. 1). Certifikační komise však může zamítnout udělení značky výrobku, který je v rozporu s cílem značky, odporuje morálním a etickým zásadám, obecnému estetickému cítění nebo by mohl jinak poškodit dobré jméno značky, systému Domácí výrobky nebo koordinátora.
Zájemce o značku (výrobce) obdrží od koordinátora formulář žádosti o značku (viz příloha č. 2), který vyplní a odevzdá koordinátorovi společně se vzorkem výrobku, případně dodá vzorek výrobku k datu zasedání Certifikační komise. Vzorek výrobku bude na požádání výrobce vrácen.
V případě, že není možné předložit vzorek výrobku Certifikační komisi, nebo nastanou pochybnosti o kvalitě předloženého výrobku, bude výrobek posouzen pověřeným členem Certifikační komise přímo na místě u výrobce. Výrobce umožní přístup člena komise do provozovny. Výrobce se může zúčastnit jednání Komise.
Koordinátor zkontroluje formální správnost a úplnost vyplněné žádosti a případně požádá zájemce o její doplnění nejpozději do 15 dnů po jejím obdržení.
Žádost se podává pro konkrétní výrobek nebo jednotně definovanou skupinu výrobků, kde všechny výrobky shodně plní kritéria uvedená v žádosti (tj. každé kritérium musí plnit i ten „nejslabší“ výrobek ve skupině).
Pokud je výrobce již držitelem platného certifikátu pro jiný svůj výrobek, nemusí v žádosti o certifikát pro další výrobek dokládat splnění kritérií pro výrobce.
Koordinátor předá všechny žádosti Certifikační komisi alespoň 7 dní před jejím zasedáním. Komise posoudí, jestli výrobce i výrobek splňují certifikační kritéria, a rozhodne o udělení nebo neudělení certifikátu. Svá rozhodnutí sdělí koordinátorovi.
V případě kladného rozhodnutí udělí koordinátor výrobci certifikát pro daný výrobek a uzavře s ním smlouvu o užívání značky.
V případě záporného rozhodnutí uvědomí koordinátor výrobce a sdělí mu důvody zamítnutí žádosti.
Na udělení značky není právní nárok.
Všechny údaje uvedené v žádosti budou považovány za důvěrné a budou použity pouze pro účely certifikace výrobků; koordinátor i komise budou postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a se zákonem č. 148/1998 Sb. o ochraně utajovaných skutečností.
3.2. Užívání značky
Právo na užívání značky (certifikát) je nepřenosné a neprodejné. Certifikát platí po dobu 2 let od data vystavení. Nejpozději 1 měsíc před uplynutím této lhůty je nutné podat žádost o certifikát znovu; v případě včasného podání žádosti se platnost certifikátu automaticky prodlužuje do nejbližšího zasedání komise.
Po dobu platnosti certifikátu garantuje výrobce nepřetržité plnění kritérií, která uvedl v žádosti, a je povinen hlásit koordinátorovi jakékoli změny skutečností uvedených v žádosti, a to písemně, nejpozději do 3 týdnů od vzniku změny. V případě závažných změn koordinátor postoupí informaci o změnách komisi, která při nejbližším zasedání rozhodne o nutnosti vystavení nového certifikátu i o tom, jestli certifikát bude vystaven.
Výrobce zajistí, aby certifikovaný výrobek byl prodáván řádně označen, a to jedním z těchto způsobů:
· začleněním značky (loga) do etikety nebo na obal výrobku na základě grafického manuálu
· označením výrobku (nebo jeho obalu) samolepkou nebo visačkou se značkou, kterou si zakoupí od koordinátora za režijní cenu
· v případě výrobků, které nelze jednotlivě značit (např. pečivo), budou způsob a podmínky značení stanoveny individuálně po dohodě koordinátora s výrobcem, např. označením prodejního pultu či regálu apod.
Koordinátor může s výrobcem individuálně dojednat zvláštní podmínky, např. pokud výrobce nemá zájem značit část své produkce určenou pro specifické odběratele. Tyto požadavky by se měly objevit již v žádosti o značku (ve specifikaci výrobku) a budou součástí smlouvy s výrobcem o užívání značky.
Držitel certifikátu může používat značku také dalšími způsoby dle grafického manuálu, např. na hlavičkovém papíře, reklamních materiálech, vizitkách, webových stránkách apod. , spolu s textem „Jsme držiteli certifikátu k užívání značky (logo)“. Při použití spojeném s prezentací výrobků musí být vždy patrno, pro který výrobek (výrobky) značka platí (kromě případů, kdy výrobce produkuje pouze certifikované výrobky).
3.3. Kontroly
Kontrolu plnění certifikačních kritérií a zásad (např. řádné označení výrobků) provádí osoba pověřená Certifikační komisí (tímto pověřením se musí prokázat). Uživatel značky je povinen s touto osobou spolupracovat a poskytnout jí k nahlédnutí potřebné dokumenty nebo umožnit přístup do provozovny.
Z kontroly bude proveden zápis.
Všechny skutečnosti zjištěné při kontrole budou považovány za důvěrné a budou použity pouze pro účely certifikace výrobků; koordinátor i komise budou postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a se zákonem č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
4. Poplatky za udělení a užívání značky
4.1. Registrační poplatek
Za udělení značky zaplatí výrobce registrační poplatek ve výši 1 500,- Kč. Poplatek je určen na pokrytí nákladů spojených s vyřizováním a posuzováním žádosti a s udělením značky.
Pokud je výrobce již držitelem certifikátu a žádá o nový certifikát (pro jiný svůj výrobek nebo před uplynutím platnosti certifikátu), poplatek se snižuje na 1 000,- Kč.
Poplatek je hrazen při předání certifikátu a je příjmem koordinátora.
4.2. Poplatek za užívání značky
Pro částečné pokrytí nákladů na marketing, propagaci a prezentaci značky hradí její uživatelé roční poplatek za užívání značky v následující výši:
- drobní živnostníci (OSVČ) bez zaměstnanců: 1 000,- Kč
- firmy s méně než 10 zaměstnanci nebo neziskové organizace: 3 000,- Kč
- firmy s 10 a více zaměstnanci: 5 000,- Kč
Poplatek je hrazen (hotově nebo převodem na účet) vždy v plné výši k datu 31. března, bez ohledu na datum vystavení certifikátu. Pro stanovení výše poplatku je rozhodující počet zaměstnanců k tomuto datu.
Poplatek je příjmem koordinátora.
5. Prezentace značky
Pro značku bude zajištěna jednotná prezentace a marketing, a to zejména těmito způsoby:
· prezentace v médiích na mezinárodní, národní i regionální úrovni
· vytvoření katalogu výrobků a jeho pravidelná aktualizace
· vytvoření informačního letáku aj. tiskovin
· webová prezentace, případně elektronický obchod
· prezentace výrobců, výrobků a značky na regionálních i národních akcích (jarmarky, veletrhy cestovního ruchu apod.)
6. Prodejní místa
Místa prodeje certifikovaných výrobků se mohou stát oficiálními prodejními místy, která mají právo nést speciální označení (samolepku, certifikát, plakát apod.) s logem značky a textem ve smyslu „Zde prodáváme originální výrobky z Hané“. Oficiální prodejní místa jsou propagována spolu s výrobky na internetových stránkách www.domaci-vyrobky.cz, resp. www.regionalni-znacky.cz, případně v dalších informačních a propagačních materiálech.
Právo získat takové označení budou mít prodejní místa, která splňují tyto podmínky:
· Malé nebo střední obchody (kamenné, informační centra, muzea, prodej v hotelích nebo přímo u výrobce apod.). Supermarkety a hypermarkety pouze v případě, že mají místo prodeje certifikovaných výrobků speciálně označené. Vhodnost obchodu jako prodejního místa posoudí individuálně koordinátor.
· Garance prodeje certifikovaných výrobků: stabilní prodej certifikovaných výrobků minimálně od pěti výrobců, nebo prodej převážně (více než 50 %) certifikovaných výrobků, nebo prodej přímo u výrobce.
Prodejním místům bude také doporučeno:
· mít k dispozici pro zákazníky informace o výrobku, o značce a producentech certifikovaných výrobků (např. letáky, noviny, katalog výrobků).
· odlišit certifikované výrobky přímo v prodejně – podle možností speciálně označit místo (regál, box, místo na pultu apod.) s certifikovanými výrobky.
Míra propagace jednotlivých prodejních míst bude záležet na možnostech koordinátora a také na tom, do jaké míry plní podmínky (počet certifikovaných výrobků, plnění doporučení atd.).
Místní obchody: prodejní místo se nachází na území Hané. Mimo tento region může označení získat pouze obchod prodávající výhradně certifikované výrobky.
7. Užívání značky dalšími subjekty
Značku mohou používat na základě smlouvy s koordinátorem i další subjekty (instituce státní správy, samosprávy, nevládní organizace apod.) sídlící v regionu, které tak mohou podpořit propagaci nebo dobré jméno značky.
Značka může být v tomto případě umístěna na informačních a propagačních materiálech subjektu, na internetových stránkách (s odkazem, prolinkem na oficiální stránky projektu značení), hlavičkových papírech apod., a to s doprovodným textem ve smyslu: „Podporujeme místní výrobky označené touto značkou“.
O možnosti a podmínkách užívání značky bude jednat koordinátor s každým subjektem individuálně.
8. Postup při porušení zásad
Při zjištění porušení zásad nebo certifikačních kritérií vyzve koordinátor uživatele značky k nápravě v přiměřené lhůtě nebo rozhodne o odebrání certifikátu. Rozhodnutí o odebrání certifikátu potvrdí komise při nejbližším zasedání. Detailní postup bude řešen ve smlouvě s výrobcem.
Po odejmutí certifikátu zaniká právo na užívání značky, uživatel nemá nárok na vrácení zaplacených poplatků.
Při neoprávněném užití značky bude postupováno soudní cestou.
9. Závěrečná ustanovení
Tyto zásady vstupují v platnost dne................ .............
Datum poslední provedené změny: ..............................
Případné změny zásad a certifikačních kritérií mohou být provedeny po dohodě koordinátora s ARZ.
Schválili:
…………………………………… ……………………………………..
Aktiv+, občanské sdružení ARZ
regionální koordinátor značky
Přílohy:
Příloha 1: Certifikační kritéria pro značku „HANÁ regionální produkt®“
Příloha 2: Formulář žádosti o značku „HANÁ regionální produkt®“
Pravidla udělování značky.doc (79 kB)
———
Zpět